HTML

Káosz a köbön és családi csalafintaságok

Családunk meséi és rémmeséi,gyermekem viselt dolgai (főleg)és a többieké is.Majd próbálok finoman fogalmazni,trallala-szép-az-élet-dolgokat hozni többségében...

Friss topikok

Linkblog

Szüret 2,paprikázás

2011.09.28. 00:23 Krilla

Csak röviden megemlítem,hogy nekem nem elég egy lestrapált ujj(amire ráestem másfél hete),több is kell.
Szombaton és vasárnap délelőtt szüreteltünk,én másodszor idén(az elsőt,ha jól tudom Oportó-apuék szedték),Cabernet Chauvignon volt "műsoron" meg a fehér és a csemege maradéka.
 Éppen szüreti felvonulás is volt délután,

 

mivel vittünk ki bort,szódát,üdítőt,ropogtatnivalót,megálltak inni kértek többen(hátmitmondjak,az első lovas tök oké volt és még egy páran,de volt,aki sörrel a kezében akart inni,de fél korty után rájött,hogy nem bír már inni:),úgy sejtem később ha ki is szállt a kocsiból,szerencsés volt,ha nem zúgott pofára néptáncosruhában:)-gondolom azért még Alsómégyen és Hillyén is kipróbálta,hátha fér még...állítólag keceli volt a csapat,de gondolom nem mindenki csak egy része,utánfutós traktorral is voltak,meg persze a Hubával;)-ő a lovaskocsis unokatesó)
  Ne feledjem a szüreti rétest,mint a nap fénypontját.A szőlőben mindig is szerettük a váratlanul felbukkanó vendégeket,abból a praktikus okból kifolyólag is,hogy abba lehet hagyni a munkát.Ha még kaját is hoznak,az maga a Kánaán.Szembeszomszéd volt a Margit néni,egyszer tizenéve egy rétestálban hozott nagy kupac mákos tésztát,lökdöstük egymás villáját az öcsémmel,hogy több jusson:D...Pedig annyira nem is szerettük a mákos tésztát.
 Na szóval itt az szokott lenni,hogy kérnek ezt-azt,aputól almát előző nap-és abból sül a szüreti rétes.Kaptunk édes és sós túróst,meg almásat.
 És ugye szőlőszedés közben sem kell fütyülni;).Tele is ettem magam böcsületösen,éljen a borszőlő.
  Persze lehetett volna később szedni,ahogy szokás(Cabernetet állítólag levélritkulás után szokták,ami még több hét),de ha a határban betakarítják az utolsó napraforgókat is,akkor mindent lezabálnának a seregélyek,na és ugye darázsbalázsék se kevesen vannak.Sokszor csak a seggük hegye látszik ki a szőlőszemből,vagy volt olyan is,mikor vagy húszan voltak egy fürtön,oda kellet figyelni.
 Gyerkőc első szüretnél emlékezeteset alakított,pucértalpú anyjának a papucsait dobálta fel és hátra mikor nagyon agyon volt.Elég munkás volt megkeresni,a 2 fél egymástól méterekre volt a szőlőlugason felakadva(magasművelésű),rázogatni kellett sok helyen,mert szemmel nem látszott.Most csak traktorozott a dedenc,sőt megint főnök volt,időben szólt:-Motor állj!

Az első szüretnél teljesen büszke voltam magamra,milyen szépen megúsztam.
 A másodiknál behoztam.Szombaton a bal gyűrűsujjamba vágtam bele(kapkodás),vasárnap darázs csípett nyakon.(a rohadék...valószínűleg a pulcsim elejére szállt és inzultusnak vette,hogy lejjebb hajtottam a fejem.Mit mondjak,nem volt jó.Épp a vödröt vittem kiönteni.Ami meglepő,még ma is viszketett.)
 Egyébként szüretkor aranyosak a darazsak,csak a szőlő érdekli őket,meg a must,főleg ha forr.Arra kell vigyázni,bele ne nyúljunk,vagy menet és beszéd közben be na kapjuk őket;).Míg mondjuk a Duna parton frászt kapok 1 darázstól,vagy itthon,addig szüret közben,meg a barckfánk tetveit "legelészve" nem mondhatóak veszélyesnek,ha nem piszkáljuk őket.
 Azért a házból persze pláne kihajtom-megfogom,főleg hogy nem tudni,fiacska allergiás-e a csípésre,mert múltkor nem volt egyértelmű.
 Az a szép még a darázsban,én speciel nem tudnám megmondani,csípett(rágott,harapott)vagy döfött.De gyerekként volt olyan,hogy rámszállt,elrántottam a kezem,erre megcsípett(rágott,harapott)a rohadék.Méh egyszer szúrt,az nem fáj annyira.És még szegényke meg is döglik:(.Mondjuk az úgy szúrt egyszer,hogy egy elszáradó virágban volt,amit marokkal leszedtem.Meglepődtem...

 Szombaton este bezárt a helyi Penny némi átalakításra 2 napra,ezért beakcióztak,4-től 50%kedvezmény volt friss árukra:tejtermékek,felvágottak,húsok,pékáruk...Anyuék el is mentek a szomszédasszonyával.3/4 4-kor már persze nem volt kosár,volt aki már 3 előtt telerámolt és ott várta,hogy 4 óra legyen.Jutott azért sok minden,mi is kaptunk belőle.Fiacskának külön öröm,hogy ehet 1-2 féle kolbászt(tejszármazék és szójamentes,valódi fűszeres,amiben nátriumnitrát van sajnos,de más nagyongáz nincs),most éjjel-nappal azt enne.

Paprikaügyben olyat csináltam,amit tán gyerekként se:fűztem:D.Segíteni kellett előválogatni szütyőzéshez és hoztam kidobni való kicsiket(nincs velük baj,csak átesnének később a lyukakon)mg némi nagyot,így lett egy szép rendes füzérem,meg 4 minipaprikás.Utóbbiakból 3-at terveztem eleve elosztogatni majd.
Egyébként ezt a mostani adagot elnézve háááát...hirdetnek most is hogy szedést vállalnak 40 fős csapattal,gondolom azok is románok.Pahh...
Emberileg nincs velük semmi bajom,de mi diákként is sokkal különb munkát végeztünk,mint ahogy némelyek szedik.Tele levéllel és zölddel,elsőre tarszedést produkálva,de azt is ocsmány szemetesen.Én meg voltam döbbenve.
 Ahogy elbírtam a kapát már menni kellett segíteni,mentünk szedni is,ha 1 kilót is szedtünk egész nap,csatáztunk a zsákok közt meg a kanálisparton játszottunk-de csináltuk.Később a napszámosokkal hajtottunk(nem volt sok,elég sok ismerősnek volt földbérlete,egymásnak segítettük vissza a napokat szedésnél,kapálni mindenki a magáét kapálta.Na most ezt a jólétet  megszüntették,saját apámnak nem segíthetnék elvileg,mert állítólag 1 fő családtag segíthet csak,a többi után fizetnie kéne.:o),iskola vitt szedni vagy csutázni pár napot(na,azóta utálok csutázni,pedig nem nagy dolog,csak nekem nem magyarázta el senki rendesen meg párom se volt és túl alaposan csináltam-valamint a szikkadtat könnyű csinálni,a frisset nem.Hejhaj,akkoriban még kiskatonák is voltak ott:)),de ilyen trehánymunkát átválogattattak volna velünk,vagy pénzt vontak volna le.Persze a gazda ha nem követel...Csak épp a vásárló pénze,ideje bukik kissé.(pluszmunka válogatni és ugye a szemét is paprikaárban van fizetve)
 Nagyon kíváncsi vagyok,idén hogy "adja magát",ez eleve másik fajta volt,nem a szokásos.Most szépen szütyőkben vannak apuék udvarában felakasztva,ott szikkadnak vagy 1 hónapig,aztán jön a szárítás,válogatás,egy rész daráltatása(a többi marad félterméknek még,így jobb és akkor lesz darálva,ha szükség lesz rá),darálás után ismét szikkasztás-hűtés többszöri keveréssel,majd lehet mérni.
 Remélem idén tudok segíteni a feldolgozásban,állítólag jobb hozzá 2 ember,mint 3,de nekem ez fura,régen mindig hárman csináltuk.Jó egy meló,mindenünk paprikaporos,ruhák egyből a mosógépbe,maszk a száj előtt-rohadt jól izzaszt,na meg ugye a szárító hőfoka se kutya,de válogatni,törni kinn szoktuk,az kukul meg,aki akasztgat.

Szólj hozzá!

Címkék: baleset szüret paprika szőlő darázs fűszerpaprika

A bejegyzés trackback címe:

https://kaoszakobon.blog.hu/api/trackback/id/tr783261634

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása