HTML

Káosz a köbön és családi csalafintaságok

Családunk meséi és rémmeséi,gyermekem viselt dolgai (főleg)és a többieké is.Majd próbálok finoman fogalmazni,trallala-szép-az-élet-dolgokat hozni többségében...

Friss topikok

Linkblog

Dunamenti Folklórfesztivál 2011 menettánc

2011.07.07. 00:22 Krilla

Hurrá-hurrá,idén rendes,nagy feszivál van!
Tavaly v.tavalyelőtt volt hogy megnéztem a menettáncot és közöltem,hogy idén ki se jövök.Régen ugye 3 évente volt,rengeteg résztvevővel,de úgy ám,hogy mindenféle svédek-svábok-görögök-olaszok felbukkanhattak,tán még finnek is,sőt egyszer valami egyesült nemtommi is megjelent,amit senki se tudott nagyon hová tenni,menettáncként a "Baj van a részeg tengerésszel"-re táncoltak valamit lepelszerű színes cuccokban.

 


 Aztán valahogy eltalálták,hogy évente legyen,de fellépő alig volt,a menettánc lement vagy 1 bő óra alatt.(a végét a végén jegyzem,ált.eleve negyed óra,míg az utolsó fellépési pontig eljutnak)
 Picit késtünk csak és megálltunk a sétálóutcában,ahol a törökök ész nélkül verték a dobot.Aztán kapcsoltunk,hogy nem ott van a felvonulás,az csak valami magánakció.(Utólag:bassszuuus,a busók mikor jönnek?Kiírás szerint sátorba szombaton,de asszem  lesz valami köznépi programjuk is).Na belehúztunk és utolértük az elsőket,még láttunk a táncukból.Akartam számolni,hány csoport ment el,de mikor elsorolták hogy csak a Liszt Ferenc AMI jött 8 csoporttal,akkor feladtam.Néhány csoport nagyon kicsi létszámmal jött,pl.Harta,Miske-Drágszél.Néhány helyről 2 csoport is jött,pl.Törökország,Dusnok.

Gyönyörű népviseletek,táncok,jó zenekarok néha érdekes névvel.Sajnos láttam a kalocsaiaknál mindjárt az elején gyalázatosan lelapított,vasalt pántlikát-inkább lett volna simán szalag a hajukban,azt csá...Láttam túl bő,lógó szoknyát,ami elöl hosszabb volt,mint hátul,ezen felül egyik táncosnak térd alá ért(ez nem kalocsi viselet volt,de kalocsai csoportban)a szoknyája,a másiknak térd fölé,nem tudtam eldönteni,melyik a szokásos.Láttam zöld alapon kisvirágos felsőrészt(nem tudom,vizikli vagy női lehetett)amin felvidultam,mert ugyanilyen anyagból van néhány mosható betétem hátulja,amit Ilka varrt.Érdekes volt valamelyik csoport(mélyen szégyellem,de már nem tudom melyik,írnom kellett volna helyszínen emlékeztetőket)táncoslányainál hogy a kötők olyan módon voltak lelógatva(úgy kell kötni,hogy a szoknya aljáig érjen,ill.szoknya alja fölé max.1 tenyérnyivel,ill.szoknya szegélye alá pár centivel-ez helyi szokások függvénye),hogy deréknál volt egy tenyérnyi hely.Ajjaj,azt sem tudom kik,talán szerbek vagy hasonlók voltak,akiknél a kísérőzenekarnak volt majdnem bokáig érő köténye gazdagon hímezve,talán flitterezve is,és mindezt széles hímzett szalag kötötte a derekukra legalább 2 soron áttekerve.
  Az isztambuli lányok főleg selyemben,illetve5-6-an flitteres ruhában voltak,meg csipkés köntöskékben(biztos nem az a megnevezése,meg elöl nem is ér össze),többeknek a hajában vékony áttetsző kendők voltak kék,rózsaszín,fehér és talán sárga színben is.Egyik lány ruhájának az alja kicsit ki volt foszlódva jobb oldalt,gondoltam is,elég problémás lehet hogy ilyen hosszú,mert körülbelül az alacsony sarkú cipője kezdhette ki,az meg akkor rendszeres probléma.Vagy az ő csoportjukban,vagy a másik török csoportban napsárga,hímzett mintás kendő volt a lányok fején,erről meg az jutott eszembe,hogy vajon hordoznak-e,mert a kendő olyam szárongszerű méret volt,alkalmi babahordozásra simán használható.Beugrott az is,hogy a cigányokat a törökökhöz szokták sokszor hasonlítani,pedig-legalábbis az itteniek-semmiben sem hasonlítanak,azt leszámítva,hogy szeretik a tarkaságot,a rikító színeket.A fiúk nyakában az elmaradhatatlan "arafatkendők"lazán tekerve-el nem tudom képzelni,milyen érzés azt a rekkenő hőségben viselni,még ha rettentően hasznosan fel is fogná az izzadságot.
 Láttam ezüst színű "pénzekkel",láncokkal díszített őőő...töröksípot?Szóljon,aki tudja mi is az igazából tudja.Láttam -vélhetően-kecskeszőr dudát,mindenféle 4 húros pengetős hangszert(ha erre semmit nem írok,hogy mi lehetett,akkor égek a legkevésbé)is,meg nagyon régi gombos harmonikákat.

A bolgár lányok hímzett inge tetszett még nagyon,meg persze mindenki bőrbocskora,és láttam mindenféle"bogyós" és színes virágos-talán ráhorgolt?-mintás cérnaharisnyákat.Erről meg az ugrott be,hogy nagyon szépek,de biztos nagyon drágák is,ebből a szempontból mi jól járunk,hogy a kalocsi népviseletben legalább jó a fehér nylonharisnya is.Bár gondolom annyira az se kétfillér,mert a vároban üzletben nem láttam régóta,na meg az könnyen ki is lyukad.
 Megállapítottam,hogy a sváb táncoknál balettosok előnyben,a hartaiak és a hajósiak is elég sokat lábujjhegyeztek(nem spicc,).Ők egyébként(Harta)szép színes,mintás tutyikban voltak(és úgy láttam egy kedves ismerősöm apósa volt a harmonikásuk,ezen nagyon meglepődtem),a hajósiak fehér kötött vagy horgolt felsőrészű tutyikban-némelyik úgy hatott messziről,mintha valami erős színű vastag titokzokni lenne.
 Hűűű,jó lett volna írni mindent helyszínen.Nem tudom most utólag,kiknek a "slingölt"szoknyáját csodáltam meg annyira.Tuti,hogy fehér volt mindenki szoknyája és max.8 lány volt a csoportban.Ismerős fellépőket láttam itt-ott-kivéve barátnőm fiát,őt valahogy csak fellépés után sikerült.Nagyon nagy ötlet volt a végén és nagyon látványos elem az utolsó csoport(Varajti Gizella Színjátszó Kör és még valakik együtt)produkciója,akik lakodalmassal jöttek,de úgy,hogy nem csak hagyományos fekete ruhás menyasszony volt,meg vőlegény,vőfély,nép,hanem lovas szekéren az ifjú pár ágya,ami meg is lett áncoltatva.Ez elég nagy kuriózum,legalábbis én egyszer voltam olyan lagziban,Újteleken,ahol volt ilyen"párnatánc".Ki-ki felkap egy nagypárnát,lepedőt,illetve a dunyhákat többen-és azzal táncolnak körbe az idősebb asszonyok közül,míg a többiek táncolnak.

Volt valami külföldi csoport(mély szégyen,hogy már őket sem tudom,kik is voltak),akik készítettek bölcsőt babával,vékát és a fene tudja mit még,mert nem láttam mindent.Az igazi meglepetés mégsem ez volt,hanem az az asszony,aki kályhacsővel táncolt.Meg is jegyezte 2 előttem álló néni a végén:
  -Hát az a kályhacső minek köllött vajon?
  -Mégha sparhelt lött vóna...?
Nem kicsit röhögtem ezen a párbeszéden.
 Most beugrott,hogy Kúla is vagy 2 csoporttal képviselte magát,de hogy mi tetszett bennük,arra már nem emlékszem sajnos,összemosódtak a dolgok.A ruhájuk mindenképp.(Ezt a kula-Kúla dolgot amúgy nemrég fedeztem fel,hogy van ilyen város.Nagyon megsajnáltam ugyanis azt az ismeretlen kislányt Szegeden,akinek Kula a családi neve.Gondolom,lesznek iskolás éveiben akik a nevével csúfolják majd,meg röhögnek a nevén,mint falun a Csula nénin-az egyébként úgy emlékszen a Julianna becézése.Úgyhogy beírtam a keresőbe simán,hogy Kula és mivel kijött ez a város teljesen megnyugodtam.Hallottam én már Feka vezetéknevű emberről is.Gondolom a környékükön többen vannak ilyen névvel,de idegenban azért tud fura lenni kicsit)Azt se felejtsük el,hogy a gyerek hol a nyakamban volt,amit úgy kell elképzelni,hogy előbb ült a nyakamban,majd lemászott a jobb vállamra,majd átmászott a bal vállamra,majd vissza középre,majd ráhajolt a fejemre és esetleg a fejemen dobolt,meg a hajam húzgálta,hol szökdösött,a Fő utcán a fák körül lévő rácsot szedegette fel,a Korona étterem udvarára mászkált volna a kis szökőkútba belepancsolni,a benn úszkáló műanyag kiskacsákat kiszedni-visszadobni. (Jó élete volt amúgy,nagymamája meghívta sült krumplira.Ezuán csak azt a harcot kellett megvívni,miszerint ha nem jó a víz akkor nem is szomjas...Sikerült végül vizet innia)Meg is kérdeztem egyszer,hogy ő tényleg csak a Nemes Levente koncerten tud csak jó lenni?A válasz:ühümm!Ekkor ránéztem az órámra,végül is bő fél órát kibírt a nyakamban az első lekéredzkedés előtt.Jaaaa,fiú a szívem.Először azért ült át a jobb vállamra,mert a keverőpultot akarta látni,mi több,a végén ki is tört a hiszti,mert nem vártuk meg míg az egész kihangosító felszerelést elrakják,összeszedik-pedig rendesen kapkodtak a fiúk-gondolom ők települtek át fél utcahosszal lejjebb a művház udvarára is.

  Nem  tudom,kit emeljek ki még,az isztambuli csoportot mindenképp muszáj,osztatlan sikert arattak.Már messziről lehetett hallani a dobot,beledoboltak vagy 5 csoport produkciójába,de a dobosuk eleve egy eszméletlen showman.Kis tánc után jött a magánszáma,ami olyan elemeket is tartalmazott,mint a dob megrúgása lábbal,vagy dobra való ráülés,illetve letérdelésből hanyattfekvés maga alatt hagyott lábakkal és úgy dobolás,illetve ütemre forgás a dobbal,de sebesen ám.Érdekes módon a nagy bummolója nem ám dobverő volt,hanem(ebben tudatlan vagyok)valami görbített kanálféle eszköz,amit hátkaparónak is lehetne használni.Olyan is volt,hogy ezt feldobta.Azonban nem csak tapsoltatta a közönséget,meg ezeket művelte,hanem a fogai közé kapta a dob(nem kicsi dob volt ám)szíját és úgy pörgött,mint a búgócsiga,szájában a dobbal.Egyébként egy fickó volt nagyon ismerős,anno fényképeztem.Mondták is,hogy ha ismerős a stílos,akkor azért,mert 2005-ben már jártak itt.A hangosítás és a bemondó profi volt(asszem rádiós amúgy is)2nyelven hirdetett.Ami nagyon új volt:2 emberke valami kosaras emelőben filmezett.Utólag bemondták,hogy több,mint 40 csoport volt kiírás szerint.Nem is csoda,hogy kb.2 óra 35 percig tartott.Sajnos a Kalocsi Fiúk cigány táncsoport fellépése elmaradt,váratlan haláleset miatt,részvétem az érintetteknek.

Új elemek is vannak idén,pl.busók,matyók,solymárok szombaton,valamint főzőcskézések a sétáló utcában(jaj,ha valaki illetékes olvasná:mikor lesz már meg a harang hiányzó hangja?Azt játssza,hogy Kalocsai kertök alatt folyik el a kanális és:mindig fürdik a gó...hmm,itt hiányzik egy hang.Szerintem sose volt benne mióta felszerelték.Csak én érzem kínosnak a hiányát???)meg birkafőzők,fazekasok,halasi csipke,kalocsai hímzés,pingálás,Herczku Ágnes koncertje...Innen elérhetők a programok:http://dunamentifolklorfesztival.eu/.A kürtös kalácsos meg a Dallos mézeskalácsos kinn volt tegnap is már,illetve egy bódéban apróságok,pl.kalocsai festett hímes tojás,előtte Gumis kerekű kis szekér(40ezerért eladó,bérelhető 1 órára tán 300-ért)amit kézzel lehet húzni,párnák is vannak benne és 2-3 gyerek belefér.Meg boros szekér is volt.Az Otthon söröző előtt pedig van egy életnagyságú kép kalocsai népviselettel,fejrészén kivágott lyukakkal-ott lehet fényképezkedni.Ezt szintén jó ötletnek tartom.
  A Varajti Gizellás csoport énekelve,táncolva jött vissza a művházhoz,villogó rendőrautó jött mögöttök,érdekes,látomásszerű látvány volt a neplementében:).A zenekaz szaxofonosa be is állt fényképezkedni,majd melléállt lánynak a vőfélyük és vágta a csókos arcokat csücsörítve.Itt nem csak ezen kellett röhögnöm,hanem azon is,hogy mikor még egyedül állt a szaxis a képben,mndtam a mellettem álló harmonikás P.Gabinak,hogy álljon mellé nyugodtam,addig megfogom a szerszámát.Naná,hogy megkérdezte:jó,de mi lesz a harmonikával,míg a szerszámát fogom:D:D?(Szép is ám ez,pár éve a lagzimban játszott,most meg a szerszámára jelentkezek:D.Jóvanna....)

Egyébként a végén gyalog jöttünk haza,ez eltartott vagy 50 percig,de nem baj.Szép volt,felemelő elémény,várom a következőt.(Ha persze lesz időm-pénzem-nem randalírozó gyerekem és mindez együtt,akkor mennék este is a programokra.És ha még több pénzem lenne meg nem lennék műszaki analfabéta,akkor néha nyilván videózni is lehetne)Aki tud,jöjjön,van még program bőven(pénteken 23.00-tól a dobolós törökök táncházaznak pl,a táncházak ingyenesek,amúgy 600 Ft/este a belépő.)és nyugodtan be lehet célozni a következőt is majd.

Linket ilyen bénán teszek megint,mert tegnap se sikerült.http://dunamentifolklorfesztival.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=49%3Axix-duna-menti-folklorfesztival-programja&catid=35%3Agyorstar&lang=hu

2 komment

Címkék: fesztivál néptánc fellépés

A bejegyzés trackback címe:

https://kaoszakobon.blog.hu/api/trackback/id/tr763045946

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Krilla 2011.07.07. 09:58:03

áááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááá

Krilla 2011.07.07. 10:01:27

Most erre mit mondjak,a fiam belekommentelt,míg kiléptem.Ezek szerint ilyet is tud:).Csak azért sem törlöm;).
süti beállítások módosítása